koraka do informacija i znanja

6velic1

1. KORAK – POSTAVI PITANJE

1. 1. Odredi što bliže informacijski problem i postavi pravo pitanje.

Prije no što kreneš u potragu za informacijama pobliže odredi svoj informacijski problem. Postavljaj si pitanja kako bi ga što točnije odredio. Znam li točno koja me tema zanima? Koje podatke želim pronaći o toj temi? Želim li otkriti opće ili posebne podatke?
Ako ti je temu unaprijed odredio učitelj, budi siguran da ju u potpunosti razumiješ. Ukoliko imaš nedoumice zamoli učitelja da ti pojasni temu.

1. 2. Prepoznaj informacije koje će ti pomoći riješiti problem.

Kada ti je jasan informacijski problem ili zadana tema sljedeći korak je traženje informacija koje bi ti mogle pomoći u rješavanju tog problema. Moguće je da već nešto znaš o toj temi što će ti olakšati potragu. I u ovom koraku su važna pitanja koja ćeš si postavljati. Pripazi na redoslijed postavljanja pitanja, kreni od općenitih prema onima koja će ti dati odgovore za uže područje interesa.

2. KORAK – IZRADI STRATEGIJU!

2.1. Odredi moguće izvore informacija.

Nakon postavljenih pitanja trebaš naći i odgovore. To je sljedeći tvoj korak – pronaći izvore informacija. Izradi listu svih mogućih izvora u kojima bi mogao pronaći tražene odgovore. To su raznovrsne knjige, enciklopedije, leksikoni, priručnici, vodiči i druge stručne knjige, časopisi, novine, zatim, obrazovni DVD-i, CD-ROM-ovi, internet i e-izvori. Izvor može biti i usmeni, npr, osobe koje su stručnjaci za određeno područje (knjižničar, učitelj, psiholog, etnolog…)

2. 2. Izradi plan traženja.

Drugi korak je izrada plana. Analiziraj dobivene informacije i prema njima odaberi izvore koji ti najviše odgovaraju. Obrati pažnju na dostupnost izvora i koji su ti jednostavniji za korištenje. Planiraj redoslijed pretraživanja informacija. Pažljivo zapiši izvore koje si odlučio koristiti. Ako nisi siguran potraži pomoć učitelja, knjižničara ili roditelja.

3. KORAK – PRONAĐI IZVORE!

3. 1. Pristupi odabranim izvorima.

Pristupi izvorima informacija prema planu koji si izradio. Bilježi potrebne podatke o izvorima jer sve što koristiš morat ćeš prikazati u popisu korištene literature te kako bi im se mogao vratiti ako bude bilo potrebe. Za knjige i časopise su to autori, naslovi i stranice, za DVD-e i CD-ROM-ove autori i naslovi, za internet web-adrese, a za osobe adrese i brojevi telefona. Zapisivanjem štediš vrijeme i bolje ćeš moći pratiti svoju pretragu.

3.2. Pronađi tražene informacije.

Prisjeti se pitanja koja si odredio na početku. Potraži u odabranim izvorima odgovore na njih. U traženju informacija mogu ti pomoći važne riječi koje nazivamo ključne riječi, određivanje naslova i predmeta sadržaja koji je u skladu s tvojom informacijskom potrebom i/ili zadanom temom. Pri korištenju stručnih knjiga i časopisa koristi se abecednim sustavom, sadržajem i kazalom.

4. KORAK – SAKUPI INFORMACIJE!

4. 1. Koristi razna osjetila i stilove učenja.

Neke informacije ćeš sakupiti gledanjem, neke slušanjem, a neke ćeš osjetiti. Koristi izvore u skladu sa svojim stilom učenja, tj. na način koji ti najviše odgovara i koji najbolje razumiješ. Bitno je uzeti u obzir sve informacije koje ti izvor pruža.

4.2. Izvadi bitne informacije.

Prisjeti se svoje informacijske potrebe i usporedi ju s dobivenim informacijama. Procijeni njihovu važnost i korist za tebe. Vrijeme je za pravljenje bilježaka i navođenje/citiranje literature koju ćeš koristiti.

5. KORAK – OBJEDINI INFORMACIJE!

5. 1. Organiziraj informacije dobivene iz više izvora.

Informacije koje si dobio iz raznih izvora objedini. Dodaj svoje riječi slijedeći zadanu temu i osnovnu ideju. Zamisli kako bi mogao prikazati svoj rad. Možeš napraviti skicu ili nacrt.

5.2. Prikaži dobivenu novu informaciju.

Ako ti je učitelj zadao u kojem obliku treba biti tvoj rad trebaš slijediti njegove upute. Novu informaciju možeš prikazati u obliku referata, seminara, plakata, postera, mentalne mape, kartica za učenje, digitalnih prezentacija, fotografije, videa što ovisi o zadanoj temi i tvojim sklonostima. Skupljenim informacijama potrebno je dodati svoja razmišljanja, ideje i zaključke. Uvjeri se da je tvoj konačni rad više nego samo sažetak onoga što si pronašao u drugim izvorima. Tvoj rad treba biti novo izvorno djelo koji mogu i drugi koristiti i na koji ćeš biti ponosan. Sve izvore informacija koje si koristio obavezno navedi u popisu literature/ bibliografija u svom konačnom radu.

6. KORAK – PROVJERI REZULTAT!

6. 1. Procijeni rezultat.

Prije nego predaš svoj rad usporedi ga s početnim pitanjima ili zadanom temom. Možeš ga dati na pregled roditeljima, učitelju i knjižničaru. Budi siguran da si sve napravio kako si mislio da treba tako da možeš biti ponosan na svoj uradak.

6.2. Prosudi uspješnost postupka traženja i pretraživanja.

Razmisli o svojim postupcima tijekom traženja izvora informacija i njihovog pretraživanja. Možda neke informacijske izvore nisi mogao pronaći, a trebao si ih, nekima nisi mogao pristupiti, a za neke nisi ni znao da postoje. O tome razgovaraj s informacijskim stručnjakom/ knjižničarem  i svojim učiteljem kao i o svom cjelokupnom postupku traženja i pretraživanja informacija.